divendres, 25 de setembre del 2009

Com treballar els blocs

Enguany volem donar més importància a aquest apartat de la vostra formació acadèmica: la capacitat d'escriure textos de divulgació científica relacionats amb temes del vostre curriculum, alhora que utilitzar algunes eines bàsiques de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
Com totes les noves activitats, sense experiència anterior,  els inicis poden ser difícils  ja que no sabeu exactament el que volen els vostres professors. El millor que podem fer és observar què fan altres centres i comprovar com escriuen altres persones que tenen més experiència. Però primer de tot, caldrà tenir uns mínims coneixements tècnics.

El Ministeri d'Educació posa a la vostra disposició una senzilla guia de "com fer un bloc amb BLOGGER" i que us pot servir per fer-vos un bloc personal. De moment escriureu en un bloc ja fet, però que podem anar canviant.Altres enllaços us poden mostrar com escriure en blogger, encara que es tracta d'una activitat molt intuitiva i podreu aprendre ràpidament; posteriorment sereu capaços d'adquirir noves habilitats (penjar audios, vídeos, etc)



El departament de Biologia-Geologia de l''IES Politècnic de Castelló té una llarga  experiència en la utilització del bloc dels alumnes, Camp de Margarides, com una eina d'important valor en el procés d'aprenentatge de les seues assignatures. A nosaltres ens agradaria fer el mateix, així que voldríem aprofitar aquest fantàstic bloc com a model per poder desenvolupar un de propi.




En aquesta presentació apareixen tota una sèrie de normes per a realitzar el bloc, així com la valoració que li donen els professors en l'avaluació de les seues assignatures. Pensem que és molt interessant que mireu aquestes diapositives. En classe (i en el nostre bloc)  us informarem de com anem a organitzar i valorar el vostre treball en aquest bloc.


Un altre bloc de divulgació científica que podria servir-nos com a exemple és el bloc  "centpeus". El més interessant d'aquest bloc és la capacitat del seu autor de mostrar-nos temes que en principi  semblen massa acadèmics d'una manera interessant i que capta ràpidament l'atenció del lector. Com a exemple, pose els enllaços a diferents entrades relacionades amb el tema de les biomolècules que estudiarem en biologia aquest trimestre:
  • Sobre enzims
  • Resistència a la lactosa (glúcids)
  • Vitamina C
  • lipoproteïnes (lípids)
  • Oligoelements (història de POPEYE)




dimarts, 15 de setembre del 2009

De què va, aquest bloc?

El present bloc pretén ser un mitjà d'expressió dels alumnes de l'assignatura de Biologia de segon de Batxiller al llarg del curs escolar . Els alumnes hi podran presentar virtualment alguns dels seus treballs de classe, fer comentaris o ressenyes de llibres llegits, articles de divulgació científica o de notícies d'actualitat al voltant de la biologia, així com aportar materials propis com apunts, presentacions o esquemes dels diferents temes, pàgines d'interés que han trobat navegant per internet, etc.
A més a més, el bloc permet la interactivitat dels seus membres a través dels comentaris, de manera que també podrà utilitzar-se per aclarir dubtes, col·laborar amb els companys, etc.
Aquest bloc es complementa amb el bloc del professor des d'on s'anirà orientant l'alumnat sobre els diferents aspectes i continguts de l'assignatura.

dijous, 23 d’abril del 2009

Video meiosis

Hola!

Ací vos indique una pàgina web on es pot observar un vídeo d’una divisió cel·lular recientment estudiada, la meiosi. Aquesta seqüència està treta d’una de les propostes del Museu Princep Felip corresponent al cromosoma que he analitzat jo, el nº 21.
Espere que vos puga ajudar a entendre millor el procés encara que l’examen ja haja sigut, però abans no tenia la possibilitat de posar-lo a Internet, ho sent.

Gràcies.


dilluns, 30 de març del 2009

VÍDEOS DE 2 DE LES ACTIVITATS DEL CROMOSOMA 1 (MUSEU DE LES CIÈNCIES)






Vam passar un bon matí al museu de les ciències, on vam gaudir d'una exposició molt interessant sobre els cromosomes presents als humans, anomenada: Bosc de cromosomes.

Vaig trobar prou interessant les activitats i la informació sobre el cromosoma 1, el major dels nostres cromosomes i que constitueix un 10% del genoma humà. Conté gens implicats en la síntesi d'enzims salivals, enzims necessaris per la vista o d'altres d'una de les principals proteïnes contràctils, l'actina.

Tot seguit, us mostre el primer vídeo sobre l'activitat "fotogramas", mitjançant la qual es tractava de moure una vara de plàstic sobre la projecció d'una imatge, el moviment de la qual originava durant uns segons la possibilitat de veure la imatge que es projectava. Amb aquesta activitat es pretenia mostrar com la retina sols és capaç d'emmagatzemar imatges en moviment durant poques centèsimes de segon, per exemple, quan vegem una pel·lícula al cinema, la sensació de moviment que obtenim de la projecció de la pel·lícula és la successió de 24 fotogrames cada segon. Per veure el vídeo, premeu el següent enllaç. El vídeo fou realitzat per Helena Calomarde amb la meua càmera.

A continuació, mostre el segon vídeo d'una de les activitats més exitoses de la visita, l'activitat "palancas", en què amb els peus junts i sobre una plataforma metàl·lica es feia un bot per veure la longitud que s'aconseguia botar aturat. Amb aquesta activitat es pretenia mostar com una proteïna amb funció contràctil com l'actina era la principal constituient de la cadena de contracció muscular; el que es tractava de mostrar era com la interacció múscul-os possibilitaba que un insignificant contracció fos un gran moviment, actuant com a palanca. El vídeo fou realitzat pel professor de biologia Antoni Cassany amb la meua càmera. Per veure el vídeo, premeu el següent enllaç.

Si voleu més informació sobre el cromosoma 1, premeu el següent enllaç, de la pàgina de wikipèdia, o bé una pàgina prou interessant sobre els diferents tipus de cromosomes relacionats amb les principals malalties associades a cadascun, la podeu veure al següent enllaç.

EXAMEN OLIMPIADA BIOLOGIA

El passat dissabte, dia 28, 10 alumnes de segon de batxillerat participaren en l'Olimpiada de Biologia 2009.
Enguany les preguntes han estat més difícils que en altres convocatòries i, a més, el fet que l'examen siga tan prompte fa que moltes de les preguntes no hanestat explicades en classe. Els resultats no foren bons, però els alumnes valoraren positivament l'activitat, ja que va ser una mena d'entrenament per a les futures proves de selectivitat.

dijous, 26 de març del 2009

MATÍ AL MUSEU DE CIÈNCIA


Aquest matí hem anat al museu de les Ciències de València, on hem vist una exposició sobre cromosomes (el Bosc de Cromosomes). En aquesta exposició estaven tots els cromosomes, amb una mena de escultura de cadascu a una escala molt gran, i amb molta informació de cadascú.

Però pot ser el millor de tot era que cada cromosoma tenia, ademés de l'informació teòrica i les curiositats relacionades amb ell (molt interessants, per cert) una mena de jocs interactius o de exposicions on podies vore coses fascinants relacionades amb una funció del cromosoma. Així, amb el joc o les exposicions aprenies molt bé una de les funcions més importants del cromosa.

Realment, m'ha paregut una exposició molt interessant, i crec que tothom deuria anar a vore-la, perqué s'apren un muntó si et diverteixes!


A més a més, el museu sencer es molt interessant i hem anat a vore un parell més de cosetes que n'hi havia, aunque ofereix un muntó més! (si voleu vore les diferents exposicions i atraccions estàn ací).

Aixina que si voleu pasar un dia diferent i no teniu plan, podeu anar-vos al Museu de Ciéncies Príncep Felipe, perque realment aprens un muntó i veus coses fascinants.








Ja anirem detallant tots els nostres cromosomes els propers dies :)

dimarts, 24 de març del 2009

La mitosi


Al següent vídeo de la mitosi es pot vore un recorregut per la cèl·lula on observem el aquest característic procés de divisió cel·lular.

En primer lloc, quan s'apropa, veiem unes quantes mitocòndries en moviment dins del citoplasma. El següent que es veu es el REL, que forma una mena de fils (els de color marró) que envolten el nucli juntament amb el RER (d'un marró més obscur i amb puntets). Conforme la càmera avança, arribem a l'aparell de Golgi (lila), on les vesícules que ixen del RER són agafades mentre es formen de noves per l'altra banda.

Finalment, arribem al nucli, l'esfera amb porus, on podem observar la cromatina descondensada al seu interior i el nuclèol ben definit. Aquesta imatge representaria la interfase, on la cèl·lula es prepara per al procés que vindrà, la divisió.

El següent nom que apareix es profase. Ací veiem ja la cromatina condensada formant els cromosomes, amb dues cromàtides cadascun. Desapareix el nucli i entren en acció els centriols, ja duplicats (les estructures brillants) que es situaran als pols deixant en l'ecuador de la cèl·lula els cromosomes alineats i ben subjectes amb el fus mitòtic a través d'ells. El final de la profase o prometafase, com diu el vídeo, acaba amb els cromosomes ja alineats, on passaria a dir-se metafase.

Una volta junts, el fus mitòtic comença a tirar de cadascun dels cromosomes, separant les dues cromàtides i començant l'anafase. En aquest període, una de les cromàtides germanes es dirigirà cap a un dels pols, allunyant-se així de l'altra que ho farà cap a l'altre costat.

Una vegada distribuïdes les cromàtides el nucli comença a formar-se de nou, donant pas a la telofase. Ja es pot observar ací que existeixen ara dos nuclis amb, al seu interior, informació genètica idèntica, que es comença a descondensar (formant de nou cromatina). La resta d'orgànuls es va aproximant també a una de les dos bandes, repartint-se per igual per a finalitzar la divisió amb l'anomenada citocinesis, on es trencarà el citoplasma per a acabar de formar dues cèl·lules noves iguals entre elles (i a la cèl·lula mare) que començaran de nou amb tot el procés.


dijous, 5 de març del 2009

Respiració

Quant a la respiració (tant aeròbia com anaeròbia) diu que es realitza a nivell de substrat, a que es refereix exactament?

diumenge, 15 de febrer del 2009

La crueldad e hipocresía científica.


Ultimamente vamos mucho por la universidad, y al hacer prácticas como las del cerebro pensamos que ser científico tiene que ser un trabajo entretenidísimo. Pero realmente, ¿hasta qué punto un científico es una persona admirable?

Una vez me contaron un caso de una científica a la que le habían destrozado todo el estudio por culpa de hacer un proyecto demasiado 'caritativo' y hoy me he acordado y he buscado información.

Almudena Ramón es una científica interesada en el área de Unidad de Regeneración Neural de Biomedicina. Hace unos años empezó a trabajar en el Centro de Investigación Príncipe Felipe, con un proyecto de regeneración de órganos mediante células madre y otro, mucho más ambicioso, una investigación pionera que intenta traspasar -mediante autotrasplante en primates no humanos- la capacidad regeneradora de las células de la glía envolvente olfatoria a la médula espinal de animales con lesiones medulares agudas irreversibles.

Esto quiere decir que a partir de un tratamiento sin medicinas, sólo con células propias de la persona, se puede curar algo hasta ahora impensable como la tetraplegia.

Esta mujer hizo varias pruebas - ratones, perros - que consistían en dejar tetrapléjico a un individuo y luego mediante células madre regenerar las células de la glía envolvente olfatoria de la médula espinal. Los resultados fueron sorprendentes - en unos pocos días empezaban a presentar movilidad -.

Pero aquí viene la hipocresía y el egoismo de la ciencia: el proyecto según ella no era caro para un futuro paciente humano, por lo que a las farmacéuticas no les interesaba. Y por eso un buen día llegó al centro y su ordenador estaba destruído, con lo que perdió más de dos años de trabajo.

Actualmente está querellada con el centro y se cree que investigando en otro. Pero por culpa de intereses económicos se ha retrasado algo tan importante como es la posible cura para tetrapléjicos o parapléjicos.

Claro que las generalizaciones son odiosas. Por mucho que haya gente como los jefes de esta mujer que destrozaron las investigaciones, también hay gente como ella, que hace una investigación con la que sabe que lo más importante que va a ganar es saber que la vida de mucha gente va a mejorar.


Si queréis saber más...


dijous, 12 de febrer del 2009

DARWIN


Darwin nació hace exactamente 200 años. No fue un buen estudiante, pero era un observador minucioso. Gracias tal vez a lo primero, embarcó en el Beagle como naturalista para hacer investigaciones geológicas y recopilar muestras de especies, anotando cada detalle en un diario personal del viaje. Una de las especies que más le dio a pensar fue la de los pinzones, unos pájaros cuyo pico era diferente según la alimentación que hubiera en la isla. Su obra fundamental, El origen de las especies, publicada en 1859, estableció que la explicación de la diversidad que se observa en la naturaleza se debe a las modificaciones acumuladas por la evolución a lo largo de las sucesivas generaciones.

Todo esto ya lo sabemos, pero ¿sabíais que...

"Dos semanas antes de morir Charles Darwin escribió un breve trabajo sobre un bivalvo diminuto que encontró agarrado a la pata de un escarabajo de agua en un estanque de los Midland ingleses. El hombre que se lo envió, un naturalista aficionado, era el abuelo de Francis Crick, que en colaboración con James Watson hizo un descubrimiento que lo condujo inexorablemente a la triunfante confirmación de prácticamente dodo cuanto Darwin dedujo acerca de la evolución." National Geographic España.

Esto es algo muy curioso, como dos grandes científicos que han hecho que la ciencia evolucione (y nunca mejor dicho) tanto y que estén conectados de una manera tan peculiar.

Y esta anécdota también me sirve para introducir un tema que siempre me ha interesado mucho, y es lo mal visto que está el evolucionismo por parte de mucha gente.

Y es que la evolución ya no es algo hipotético, es una teoría confirmada, algo sólido y basado en la genética. A pesar de que siga siendo tabú para muchos grupos de personas, como la iglesia y sus adeptos, hoy en día es una realidad innegable. No es lógico como tanta gente se niega a ver las evidencias científicas y sigue creyendo que procedemos de Adán y Eva...

Así que en este día tan significativo os recomiendo que leáis algo sobre Darwin, porque han salido un montón de revistas científicas con el especial "Aniversario de Darwin", o visitéis páginas como...